Super Jedzenie: Nasiona Chia

Nasiona chia podbijają serca zwolenników zdrowej żywności na całym świecie. O co tyle zamieszania? - pomyślałam. Jednak szybko uruchomiłam komputer by  na własną rekę przeprowadzić małe dochodzenie w sprawie właściwości tego cudeńka. 
I wszystko stało się jasne...



Okazało się, że nasiona chia są pozyskiwane z szałwii hiszpańskiej i należą do najzdrowszej żywności na świecie! Są skrabnicą kwasów tłuszczowych omega-3, antyoksydantów i aminokwasów, co sprawia, że wpływają korzystanie na funcjonowanie zarówno ciała, jak i mózgu. Nie sposób jest wyliczyć wszystkich ich właściwości odżywczych, ale postaram się skupić na tych najważniejszych.

Wspierają pracę mózgu.
Wszystko dzięki dużej zawartości kwasów omega-3, których jest więcej w nasionach chia niż w hodowlanym łososiu antlantyckim!
Polecane są szczególnie osobom wykonującym pracę umysłową, studentom bądź ludziom w podeszłym wieku, gdyż pomagają w koncentracji i zapamiętywaniu. 

Dbają o serce, zapobiegają nadcisnieniu. wspierają cukrzyków.
Nasiona chia są ubogie w cholesterol a kwasy tłuszczowe w nich zawarte redukuja wysoki poziom ciśnienia krwi. Obecność potasu pomaga kontrolować ciśnienie tętnicze oraz ustabilizować poziom glukozy we krwi, dlatego nasiona te powinny znaleźć się w diecie stosowanej przez cukrzyków. A zatem? Są bardzo pomocne dla ludzi walczących z nadciśnieniem lub borykających się z chorobą serca oraz cukrzycą.

Wzmacniają system odpornościowy.
Nasiona chia to bomba witaminowa! Są naszpikowane witaminami (szczególnie z grupy B), białkiem, minerałami (m.in. wapniem, miedzią, cynkiem), oraz aminokwasami, co szczególnie dobrze wpływa na naszą odporność i ogólną kondycję organizmu.

Stanowią idealne źródło białka i wapnia.
Zadziwiające jest to, że nasiona chia mają więcej wapnia niż niektóre produkty mleczne! Wapń odpowiada za mocne kości i zęby, dlatego poleca się spożywanie nasion chia wszystkim osobom stroniącym od nabiału. 
Dodatkowo, wysoka zawartość białka jest idealnym źródłem energii dla wegetarian, bowiem ilość białka w nich zawarta znacznie przewyższa tę wykrywalną w innych produktach roślinnych. 

Wspomagają odchudzanie.
Błonnik jest sprzymierzeńcem ludzi na diecie, wobec tego, nasiona chia to must have dla osób walczących z dodatkowymi kilogramami. Dlaczego? Wpomagają proces trawienia oraz perystaltykę jelit. Namoczone nasiona pęcznieją, co też daje uczucie sytości w żołądku. Co więcej, regularne ich spożywanie działa jak "miotełka", która oczyszcza jelita z resztek pokarmu oraz toksyn. Jeszcze jedno, nasiona chia pochłaniają dużo wody, dzięki czemu organizm zostaje dłużej nawodniony.

Fascynujące ile właściwości odżywczych mają te niepozorne nasiona szałwii hiszpańskiej! 


Gdzie i jak je stosuję?

Zazwyczaj wykorzystuje chia do śnadania, w którym grają główną rolę, lub dodaję je do drugiego śniadania jako taki bonusik.

Jeżeli chodzi o śniadanie, to juz kilkakrotnie pokusiłam się o wykonanie podstawowej wersji puddingu chia, składającego się głownie z 4 składników:
  • 2 łyżki nasion chia
  • 3/4 szklanki mleka (jakie akurat miałam w lodówce: sojowe, ryżowe bądź krowie)
  • syrop z agawy (według uznania)
  • ulubione/sezonowe owoce
Nsiona, mleko oraz syrop wymieszałam wieczorem, włożyłam do lodówki na całą noc.
Rano wszystko przemieszałam i dodałam świeże owoce. Gotowe! Tak mało pracy, tak wiele zalet!
Tak przygotowane śniadanie zabrałam ze sobą do pracy.




Dodatkowo, nasiona chia dosypuję do jogurtu z owocami na drugie śniadanie bądź do smoothie na deser, Zazwyczaj dodaję jeszcze siemię lniane dla lepszego efektu :)
Nie potrafię opisać smaku nasion chia, bo właściwie jest niewyczuwalny. Smakują dokładnie tak, jak ogólnie cała potrawa, w której ich używam. Dodają jednak "struktury", zagęszczają i dają poczucie sytości już w kilka minut po spożyciu.



Bardzo serdecznie polecam te małe cudeńka, bowiem bardzo skutecznie pomagają w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania zarówno ciała, jak i mózgu.
Warto poczytać więcej na temat ich zastosowania, ponieważ, na chwilę obecną, ja sama ograniczyłam się do tych trzech przykładów powyżej - puddingu chia, jogurtu i smoothie. 
Na pewno wypróbuję chia w zupach, sosach oraz wypiekach. Nie mogę przejść obojetnie koło tak cennej rośliny, którą okrzyknięto mianem Super Jedzenia!


Smacznego!
/gaja


















CONVERSATION

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Nie zgadzam się na kopiowanie zdjęć, grafik i treści. Obsługiwane przez usługę Blogger.